Friday 22 July 2011

Dilemma Betul Atau Salah, Benar Atau Sesat, Halal Atau Haram?

Assalamualaikum..

Macam-macam nak den nak kato nih.. dunia dah makin cerca merba. 

Kepalo den poning. 

Mana satu betul mana satu salah? Banyak kali bila aku rasa sesuatu tu betul, tiap kali jugak mesti tejumpa kontra dia iaitu tak betul. Lepas tu rasa cam nak gibab sebab apa yg aku rasa betul akhirnya tak betul, apa yg aku rasa halal rupanya ada yg kata haramjadah. 

Dalam bab agama, politik, kerjaya dan segala aspek kehidupan la rasanya.. Zaman ni cukup payah nak cari kebenaran. Aku sentiasa mencari kebenaran tapi tak banyak kebenaran yg aku jumpa.


Dulu aku rasa BN tu betul sebabnya aku dibesarkan dalam keluarga BN, tak banyak input yg boleh dapat dari pembangkang khasnya PAS dan PKR. Kebanyakan info yg aku dapat cuma dari berita-berita mainstream aje. Maklumlah dulu bodoh lagi. Percaya satu, yg lain tak payah percaya.


Bila dah matang sikit baru aku cuba nak tau dari semua pihak. Lepas tu aku rasa eh eh silap la aku sokong BN, rupanya ada banyak benda yg tak betul dah ni.. kata hati aku.


Tak lama lepas tu eh eh.. yg sebelah sini pun lain macam jugak gayanya. Perjuangan nak tegak Islam tu aku paham, aku pun sokong tapi ada segelintir pemimpin dan penyokongnya yg membuat aku tukar pikiran semula. 


Ada la beberapa perkara dalam politik ni yg telah membuat aku meluat, malas nak ulas secara detail, tak reti nak ulas pun. Lagipun aku selama ni bukannya ambik pedulik sangat dengan hal politik-politik ni, lebih-lebih lagi politik yg dah dikotorkan, atau memang politik tu dah kotor??


Ntahlah.. akhirnya aku pun give up, baik aku duduk dalam hutan, tak kacau sesapa.

Lama dah aku tak tengok tv dan surat kabar. Kalau pegi kedai tu jeling-jeling aje tengok tajuk muka depan. Berita tv pun kalau 'tertengok' aje, sebab muncul dipertengahan cerita. Lantak engkau la, apa nak jadi jadi la. Aku dah tak nak amik peduli, biar aku dengan dunia aku sendiri.

Kebenaran tu dah tenggelam dicelah-celah fitnah, pembohongan, kerakusan manusia dengan dunia, kejahilan. Inilah zamannya. Tapi aku pasti kebenaran tu akan timbul juga untuk mengatasi kebathilan. Itu janji Allah.s.w.t.


Bab agama pun sama jugak bagi aku memandangkan aku ni memang jahil bab agama, tapi takpala agama Islam ni dah memang benar. Walaupun semua umat islam mengucap dua kalimah syahadah tapi perbezaan pendapat tu tetap ada. (Ada jugak yg mengucap 3 kalimah syahadah tau! - Puak Syiah).


Kalau setakat berbeza sikit-sikit tu takpa lagi kalau masih dalam mahzab yg kita iktiraf dan masih dalam aqidah yg tetap sama. Antara sunni dengan syiah memang la kita boleh tau perbezaan ketaranya. Islam dan kapir lagi la kita tau. 

Tapi kalau dalam golongan sunnah wal jamaah kita sendiri pun ustaz-ustaz, alim-alim ulama pun dah menghukum kapir dan sesat sesama sendiri ni apa ceghite? 


Aku follow punya follow.. tetiba eh ada org kata - org yg aku follow ni sesat! Aku follow yg lain pulak.. follow punya follow huh nasib baik takda lagi yg kata sesat. Bukan apa, ni cerita bila aku cuba cari ilmu kat internet ni ha, takkan hangpa tak pernah jumpa kot?


Kes wahabi wahabau, sesat menyesat, kapir mengkapir lagi bikin aku jadi poning. 


Jadi apa yg aku perlu buat dan korang kena buat? 

Berhati-hati la dijalanraya, tengok signboard betul-betul, jangan sesat.

Yang lagi bestnya timbul la pulak macam-macam nabi baru keluar, macam kat indun melambak-lambak keluar cas dirinya nabi. Nak tegelak pun ada bila tengok 'nabi baru' kena intebiu kat rancangan tv indun, try le cari kat utube. 

Lopeh sekor, sekor keluar..  yg aku nak tegelak tu bila ada sekor tu ngaku dia tu nabi Isa baru turun dari langit, lepas tu kantui bila org kata dia tu 'orang stress' hahahaha tak ke kelakar..

Walaupun kelakar, nabi-nabi baru ni bukan takda pengikut! Tu dia puluhan ribu pengikut pun ada, pengikut pun bukan lekeh-lekeh, org pandai-pandai (tak tau la pandai ke hape sebab tengok sekor-sekor muka edukated, pakai baju coat, smart-smart amik 'baiat' kat hotel lagi) - Tapi sebenarnya bangang dan pandir.

Dalam bab cari duit pulak, macam-macam jugak la aku terai, eden torai, MLM la, forex la, internet bisnes la, google adsense la, stok market la bla bla bla.. Nasib baik aku tak pandai bebisnes, habih semuo bisnes den telungkop hahaha ghibuan ghingget den hanguih tobaka tak tontu pasal. Ghabak poket den.. Kalau aku kaya dengan pencarian duit seperti di atas, sure kenyang aku kedarah duit haram.

Dulu tak kisah dan tak peduli halal haram dalam bab cari duit (duit extra kononnya) ni. Lepas extra kemana tra tra kemana, baru aku tau ada fatwa-fatwa yg kata MLM, forex, stok, google adsense tu haram. Ada gak yg mati-matian kata sebaliknya. Baik aku amik jalan yg selamat, baik toksah buat langsung semua tu. Risiko duit haram takleh buat main doh..


Manusia ni kalau dah taksub, dia akan ikut fatwa yg sesuai dengan nafsu dia. Jadi matlamat dia akan menghalalkan cara walaupun ia tak halal. Dalam politik pun ada banyak tektik-tektik semacam ni. Tu yg buat aku meluat..


Satu lagi bab riba, memang takleh lari punya, bukan tak boleh, memang boleh tapi dengan syarat kena duduk dalam hutan, jadi tarzan 1 malaysia. Kerja baru aku sekarang ni pun baru aku dapat tau ada part komisyen yg haram, aduhhhh.... Habih tu nak buat cemana? Serba tak kena hidup ni.

Hmm entahlah, tu aje la yg aku nak kata utk post pertama aku ni. Hidup aku yg sedang blur sekarang ni yg membuat aku menulis topik yg blur macam ni. Arah entah ke mana hala, nak ke depan ada org suruh ke belakang; nak ke kiri tak boleh, pegi ke kanan; nak ke bawah kena tahan, naik ke atas.. pi mai pi mai, blur..


Yang penting kita cari kebenaran, tentukan mana yg betul dan salah, mana yg benar dan sesat, mana yg halal dan haram. Cari - selagi tak jumpa, jangan give up macam aku kata tadi melainkan dah betul-betul blur, tapi masa yg sama mintak Tuhan tunjukkan mana satu yg betul. Insya-Allah..

Wasalam..











No comments:

Post a Comment