Sunday 31 July 2011

Politik Malaysia Macam Politik Budak-Budak Kerana Kita Keboringan

Salam Ramadhan.. selamat menjalani ibadah puasa dgn sempurna..

Aku ni bukan le pengikut perkembangan politik yg tegar atau pandai bersembang pasal politik pun. Tapi tau gak le sikit-sikit perkembangannya. Aku tak peduli aku nak luahkan jugak rasa hati ni. Aku bukan pro mana-mana, sebabnya nanti aku akan jadi susah, so jadi pengkomen atau pengkritik lagi sonang.. buleh tembak merata-rata..

Tengok aje la depa berbalah dalam mesyuarat yg keluar kat tv tu, tapi aku tak tengok tb pun, tengok youtube je. Masing-masing tegakkan point walaupun pointnya entahapa-apa. Bertengkar macam budak-budak walaupun kepala dah botak, dah beruban, burok bebenor ghopenye bila betengkar.  Tak pernah jumpa sesapa yg mengaku salah dia walaupun apa yg dia kata tadi memang betul-betul salah, nak cover malu punya pasal. Bila jalan-jalan tengok blog politik, lagi aku aku rasa macam politik budak-budak..

Namun aku mengaku, both side memang ada kebenarannya masing-masing, tapi masa yg sama, kebodohan masing-masing pun ada. Contoh, baca aje la alkisah-alkisah pasal Bersih. Nak tergelak pun ada.. pakai baju kuning ada perkataan bersih kena tangkap, lepas tu makcik cleaner kat supermarket Billion pakai baju kompeni warna kuning ada tulis nama kompeni Cuci Bersih - pun kena tangkap haha ini cerita rekaan aku je.

Tuduh polis anjing/barua kerajaan la - padahal kalau dia dah dapat ambil alih kuasa nanti takkan nak berhentikan semua anjing-anjing tu? Kita dah terlalu boring sampai orang yg menjaga keselamatan negara kita pun kita nak musuhi.

Lepas tu konspirasi nak jatuhkan islam la - habis tu awat tak kata konsert-konsert, pertandingan-pertandingan muzik, nyanyian-nyanyian dari budak-budak, remaja, sampai la ke tua gigi dah reput (khas utk orang-orang tua pun dah ada sekarang ni, jgn tak tau.. perkembangan hiburan tanahair tu penting ooo..), rancangan-rancangan tv, iklan-iklan tv yg mengajak manusia menghampiri zina tu tak dikatakan sebagai konspirasi nak jatuhkan islam? Kamon la bro...

Ada banyak lagi, artis-artis bengong yg bercakap macam orang jahiliah, yg seksi-seksi cakap macam org tak sekolah, rancangan tv yg mengaibkan pasangan suami isteri artis pun ada la ni.. fuhh banyak broo konspirasi nak jatuhkan islam dalam negara ni, tu baru cerita pasal tv dan artis..

Baru tadi ada terbaca blog Pas nak edar 20,000 cd demonstrasi ari tu nak buktikan polis jahat la, yg BN pulak tunjuk bukti-bukti dia tak jahat la aduyaiii... lepas tu ada yg komen kata 'besi tak boleh jadi bukti/saksi'.. dia pulang paku keras balik.. hahaha..

Lepas tu ada pulak yg sanggup upload adegan sex anwar kat internet dengan harapan org percaya itu adalah anwar. Aku tak peduli tu anwar ke samad ke karim peot ke tapi aku nak point - Depa tak perasan ke yg depa ni tengah kumpul dosa dengan menyebarkan video seks yg boleh ditonton oleh sesiapa saja, termasuklah aku?? aku bukan tengok.. tertengoooookkk haha..

Sebelum tu cerita liwat, liwat sana liwat sini, sampai budak-budak pun dah tau maksud liwat tu dan akhirnya peratusan kaum gay pun bertambah sebanyak 24% semenjak kebelakangan ni (mengikut statistik yg aku ambik dari contengan dalam tandas awam).  Satu pihak kata betul satu pihak kata bukan, tak kisahla apa-apa isu pun janji dapat bergaduh, syokkk ooo...

Tak ke macam budak-budak tu?

Apa yang aku rasa la kan.. pasal apa senario politik kita ni macam Senario, kelakar tu kelakar tapi kelakar entahapa-hapa. Mungkin sebabnya kita ni aman sangat kot. Takda apa-apa perkara besar yang lebih besar dari apa yg berlaku mcm hari ni untuk kita sama-sama stand up and fight. Contoh seperti Jepun nak serang Malaysia sekali lagi ke, Amerika nak tuju bom nuklear kat kita ke.. Contoohhh!

Oleh kerana keboringan yg melanda rakyat Malaysia, so kita pun bikin la cerita, yg sini cuit sana, sana cuit sini, lepas tu marah-marah, lepas tu sepak terajang, macam adik beradik.. Yg si abang ambik barang adik, si adik menangis lalu memberontak (kes berebut barang).. tapi politik ni berebut kuasa, sama aje la tu.. perangai pun macam budak-budak..

Apa-apa pun kita ni 1 Malaysia, 1 melayu, 1 cina, 1 india, 1 benggali, 1 apa-apa sajalah. Yg se-agama, contoh Islam kita bernaung dibawah 2 kalimah syahadah, cukuplah, tak payah ditambah-tambah pelbagai perbezaan yg entahapa apa yg dicipta sendiri. Yg se-bangsa pulak peganglah pada 1 adat dan budaya masing masing, yg si melayu tak payah la berclubbing-clubbing tonggang air koncing setan, konon cool sebab dapat ikut orang kapir barat. Se-negara pulak, lu pikir la sendiri.

Penutup, ya kita keboringan... jom kita main sama-sama!

No comments:

Post a Comment